"به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر زلفیگل در نشست روشهای تدوین و اجرای اسناد راهبردی در آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: برای نخستین بار وقتی حکم رئیس دانشگاهی را صادر میکنیم، تقاضا میکنیم که برنامه خود را ارائه کند و این برنامه میثاق بین ما و رئیس دانشگاه/ موسسه است. وی افزود: هر ساله روسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری را ارزیابی میکنیم و از بین آنها ۱۰ رئیس دانشگاه، 2 رئیس پارک و ۲ رئیس پژوهشگاه را به عنوان برتر معرفی و نشان سرو اهدا میکنیم و همواره ارزیابی مستمری از رؤسای موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت میگیرد. وزیر علوم بیان داشت: تقاضا دارم در تدوین برنامهها به احکام بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه عنایت ویژهای کنید چرا که دانشگاهها بر اساس احکام این برنامه ارزیابی خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: در تدوین برنامهها طبیعی است که نیازهای منطقه، شهر و کشور خود را مدنظر قرار دهید و آسیبشناسی کنید. دکتر زلفیگل با بیان اینکه با تعدد نیازها و منابع محدود مواجهیم، گفت: همواره تحت تحریمهای ظالمانه هستیم و مشکلات خاصی از نظر منابع داریم و در این راستا مجبور هستیم که اولویتبندی کنیم. خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است. اولویتبندی و توجه به امکانات باید در برنامهریزیها مدنظر قرار گیرد. دکتر زلفیگل افزود: در وزارت علوم، تحقیقات و فناور پنج اولویت راهبردی را در دستور کار قرار دادیم که آن اولویتها شامل: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش با برونداد هدفمند، فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید. وزیر علوم با بیان اینکه در تدوین برنامهها باید هدفگذاری کنیم خاطرنشان کرد: برنامهها باید به صورت عملیاتی تنظیم شوند؛ باید با قانون فرهنگگذاری کرده و به اهدافمان برسیم. وی با تأکید بر آنکه راهبردها باید منجر به اهداف شوند، بیان داشت: در تدوین برنامههای راهبردی چابکسازی و توجه به کاهش هزینهها امری مهم تلقی میشود. با ورود سیستم هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات باید سیستمها را چابک سازی کنیم. دکتر زلفیگل در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهرهمندی از ظرفیت خیرین تاکید کرد و گفت: همچنین نیاز است با اساتید و دانشآموختگان و حتی دانشجویانی که مهاجرت کردهاند نیز ارتباط داشته باشید و نخبگان شهرتان را شناسایی کنید تا بتوانید از ظرفیت آنها نیز استفاده کنید. وزیر علوم تأکید کرد: در استانها برنامهها به گونهای تدوین شود که از موازیکاری نیز پرهیز شود. در برنامه راهبردی به نکات مختلفی باید عنایت داشت و مهمترین آنها اولویتبندی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنیم نهایت تلاشمان را بکنیم که یک گام آموزش عالی و کشور را جلو ببریم و اگر با برنامه حرکت کنیم قطعاً اتفاقات خوبی برای آموزش عالی کشور خواهد افتاد."